torsdag 20 januari 2011

Öppnade ögon och kraft att cykla

Vill förklara den kryptiska titeln...
...och startar där allt började vända rätt för mig. Det var sommar och jag befann mig på en brygga vid Mälaren. Min mamma hade tagit med sig en bok som hon ville att min bror skulle läsa. Han var i en jobbig situation och hennes tanke var att den kunde vara uppmuntrande läsning för honom. Men han var inte ett dugg intresserad, utan istället fastnade mina ögon på två ord i boktiteln: positiv och lycklig. Jag tog boken och började läsa...
Positiv och lycklig, det var allt annat än vad jag var vid den tidpunk-ten. Jag var en bra bit över tjugo, och hade försökt på alla möjliga sätt att få till ett meningsfullt liv. Ja, jag hade ett arbete jag trivdes med, men jag ville också gärna dela mitt liv med någon och bilda familj bl a.
Hur jag än försökte fick jag inte till någon varaktig bra relation, och på vägen efter alla misslyckanden hade jag blivit rejält sårad. Jag kände mig uppgiven, besviken och allmänt dålig - brukar säga att jag kände mig som en urvriden disktrasa...
I boken jag börjat läsa, stod det om att tänka positivt istället för negativt. De positiva orden boken rådde en att tänka på var hämtade från Bibeln - den var full av bibelcitat!
Det ska sägas att vad jag hade av bibelkunskap med mig från uppväx-ten, var den jag fått i söndagsskolan och vid konfirmationen. När jag då läste Orden: "...Är Gud för oss, vem kan då vara emot oss?"(Rom 8:31) och "Allt förmår jag i honom som ger mig kraft"(Fil 4:13), var det som en aha-upplevelse. 
"Gud finns ju! Att jag inte tänkt på det tidigare!" tänkte jag, och var helt tagen över upptäckten. Jag blev full av hopp och hade nu fått en öppning i den återvändsgränd jag kände att jag hamnat i.

Följande dag tog min bror och jag en cykeltur ut på landet. Nedstämd som jag var, kände jag mig nästan direkt trött, och var beredd att ge upp. I det läget blev jag påmind om ett av de där bibelorden jag läst  dagen innan. Stod det inte att: "Allt förmår jag i honom som ger mig kraft"? - Jo!..alltså började jag direkt tala ut bibelordet högt för mig själv där jag cyklade - och jag fick KRAFT!!
Mer än lovligt naivt kanske någon tänker, men det hjälpte mig då, och framför allt öppnade det mina ögon för att det finns kraft i Guds Ord - det blev LIV för mig, det blev precis vad det SA, det visade sig vara SANT!! Jag visste att det var detta jag hade sökt så länge.

Denna upptäckt gjorde att jag plockade fram min gamla konfirma-tionsbibel när jag kom hem, och började bläddra för att se om jag kunde finna fler sådana där "levande" ord...
Fortsättningen på berättelsen kanske jag återkommer till en annan gång...men detta blev början till upprättelse för mig och ingen kan komma till mig och påstå att bibeln bara är en sago- eller historiebok. Nej, den är full av ord som ger LIV till den som är hungrig, öppen och naiv nog att ta emot dem som de står. De är kraft till underbar för-ändring - även för dig !!


"...vänd ditt öra till mina ord. Låt dem inte vika från dina ögon, bevara dem i ditt hjärtas djup. Ty de är liv för var och en som finner dem och läkedom för hela hans kropp." 
Ords 4:20-23

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar